Is er toekomst voor het 100% advertentie model voor narrowcasting?

Er komen steeds meer narrowcasting initiatieven waarbij partijen voor eigen risico en rekening schermen gaan plaatsen, beheren en exploiteren zonder kosten voor de locatie in rekening te brengen. De opbrengsten moeten dan volledig komen uit advertentie verkoop.   Ik ga regelmatig even kijken op plaatsen waar dit soort narrowcasting modellen in exploitatie zijn. Ik kijk dan hoeveel advertenties er draaien en wie er dan op de schermen advertentie zendtijd gekocht heeft. Ik zie op dat soort netwerken nog te weinig adverteerders om het kanaal rendabel te maken. Ik draai al vanaf het begin mee in de narrowcasting markt, en weet wat het kost om een narrowcasting netwerk uit te rollen en te beheren. Ik spreek dan ook regelmatig partijen die heel veel moeite hebben om het 100% advertentie model rendabel te krijgen.  De narrowcasting markt gaat door een fase waarin ze volwassen gaat worden. Haalbare business modellen komen steeds meer onder de aandacht. De vraag blijft dan: Is het 100% advertentie model wel een haalbaar business model in Nederland? Ik denk dat het lastig is. Als men puur voor de aantallen gaat en het narrowcasting kanaal moet concurreren met broadcasting TV stations is het alleen mogelijk met zeer grote netwerken van honderden druk bezochte locaties. Maar hier zijn er niet zo veel van in Nederland. Daarnaast is het nog heel lastig om het bereik en het publiek te bewijzen. Alleen dan wil een adverteerder misschien op het scherm. Wat denkt u?

Advertenties

Over juliannatte

In dit weblog zal vooral aandacht besteed worden aan de jonge industrietak die zich bezighoudt met centraal aangestuurde communicatie richting specifieke doelgroepen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Is er toekomst voor het 100% advertentie model voor narrowcasting?

  1. Geert zegt:

    Ik denk dat de narrowcasting markt door dezelfde problemen heen moet als de banners in de eerste dagen van het internet. Ik denk dat het wel mogelijk is maar, er zal wel genoeg informatie gepubliceerd moeten worden die kan laten zien dat het medium efficiënt is en de cijfers ook zijn geaccepteerd door gerenommeerde instanties.

    Geert

  2. Jaap zegt:

    Wie kent een bedrijf dat reclame op narrowcasting systemen verzorgt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s