IdtV: narrowcasting on-demand

IdtV heeft weinig vertrouwen in de huidige vorm van narrowcasting. Als men kijkt naar de voorbeelden van narrowcasting in ons land dan gaan deze voorbij aan de ontwikkelingen die plaatsvinden op het gebied van televisie, aldus Huib Maaskant van IdtV. Op gebied van televisie is volgens hem dat on-demand tv de komende jaren de belangrijkste ontwikkeling en zal sterk groeien. Maaskant vergelijkt narrowcasting met een banner op een website. “Je komt niet in een winkel om naar beelden op een scherm te kijken.” Als je mensen wilt boeien, moet je iets maken wat ‘hen aan het hart gaat’. Een voorbeeld van een goed concept noemt Maaskant Fuel For Travel, het downloadcentrum dat is geopend op Schiphol. Hier kunnen passagiers onder meer muziek, reisinformatie en video’s downloaden. Maaskant trekt de vergelijking met narrowcasting, en ziet een concept als Fuel For Travel als een model voor hoe narrowcasting er uit zou moeten zien. “De toekomst van narrowcasting is on-demand.”

————————————————————–

Mijn mening op het verhaal van de heer Maaskant

Bij narrowcasting (op de winkelvloer) gaan mensen in de meeste gevallen niet minuten naar een beeldscherm staan kijken. Je komt om te shoppen niet om te relaxen en naar tv te kijken. Op de retail vloer zijn die schermen er voor de beleving en om de omzet te verhogen. Bijvoorbeeld d.m.v. aanbiedingen in de vorm van een dag top 10 of product lanceringen.
 
Ik ben het met hem eens dat er te vaak slechte content draait op een narrowcasting kanaal, maar kijk eens naar de eerste TV en radio uitzendingen dat was ook niks. Toen las men de krant voor op tv en op de radio. Voor alles staat een leerproces.
 
Het verhaal van de heer Maaskant gaat wat meer op in openbare ruimtes waar men langer aanwezig is (bijv. trein station), dan werkt dit cross mediale denken wel.
 
Maar ik zie voor hem ook nog wel een paar uitdagingen. Wat als 1 iemand “on demand” een programma wil kijken over kamperen in de Achterhoek en de rest van de mensen in de wachtruimte wil graag een programma over stappen in Salou zien. Wat dan, wachten? O jee de trein gaat!

Advertenties

Over juliannatte

In dit weblog zal vooral aandacht besteed worden aan de jonge industrietak die zich bezighoudt met centraal aangestuurde communicatie richting specifieke doelgroepen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s