De rol van narrowcasting bij het vergroten van de klant beleving in de winkel

Retailers moeten steeds verder gaan om hun targets te behalen. Dit zorgt ervoor dat zij nieuwe, creatieve manieren moeten oppakken om de omzet en de klant tevredenheid te vergoten, met in het achterhoofd houdend de operationele kosten. Het gebruik van narrowcasting op de winkelvloer is een opkomende vorm van communicatie met de doelgroep, wanneer goed ingezet, kan narrowcasting aanzienlijke voordelen bieden voor de retailer op verschillende deelgebieden.

De business case
Er zijn grofweg drie belangrijke redenen om een narrowcasting kanaal te gaan starten: verkoop verhogen, klanttevredenheid vergroten en inkomsten uit advertentie verkopen. Narrowcasting geeft retailers de ruimte om omzet te vergroten door het leveren van gerichte informatie en advertenties aan de klant op het punt waar de producten verkocht worden. Als de narrowcasting oplossing tegen een markt conforme prijs is verkocht, levert het de retailer ook een mogelijkheid om leveranciers zendtijd te verkopen, omdat het dan een kosten efficiënt advertentie medium is met lagere kosten per duizend kijkers dan traditionele media. Om het maximale rendement te behalen van het narrowcasting kanaal, zullen de verschillende afdelingen binnen een bedrijf samen moeten komen om na te denken over de creatieve invulling, de commerciële invulling en een efficiënte IT invulling. De content, de programmering en de integratie met de merk strategie zijn zeer zeer belangrijk voor het succes van dit communicatie kanaal.   

De voordelen
De voordelen voor de retailer zijn groot. De flexibiliteit van narrowcasting stelt retailers in staat om de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste doelgroep te kunnen leveren. Dit betekent dat advertenties aangepast kunnen worden aan het moment van de dag, gericht op de doelgroep die op dat moment aanwezig is in de winkel. Goede content op een narrowcasting kanaal helpt retailers om de klantinteresse te wekken en vast te houden en zorgt er tevens voor dat de gemiddelde uitgaven per klant toenemen door een levendige en dynamische winkel beleving te creëren. De adverteerder is ook in staat om de koopbeslissing van de klant te beïnvloeden waar het er het meest toe doet, op de plek waar de producten verkocht worden. Uit cijfers uit verschillende onderzoeken blijkt dat 70% van de aankoop beslissingen op de winkelvloer worden genomen en laat tevens zien dat de effectiviteit in termen van product herinnering, overtuiging en verkoop groot is.  Narrowcasting stelt retailers daarnaast ook in staat om meer controle te krijgen over de promotionele activiteiten die er in de winkel plaatsvinden. Dit kan vastgelegd worden in een afspeel schema en “real time” gemanaged worden vanuit het hoofdkantoor. Het narrowcasting kanaal kan tevens gebruikt worden als kanaal om winkelpersoneel te trainen.   

Aandachtspunten
er zijn echter ook punten waar zeer goed op gelet dient te worden bij narrowcasting, zoals blijkt uit de talrijke cases die ons land rijk is. De positie van schermen is zeer belangrijk voor het rendement van de boodschappen op de schermen. Schermen worden vaak te hoog opgehangen, niemand ziet ze dan. Verkeerde communicatie boodschappen zijn ook een mogelijke valkuil. De boodschappen moeten niet te lang zijn, complementair zijn en het moet passen in de algehele marketing boodschap die het merk uit wil dragen. Dit zorgt ervoor dat de consument met een consistente communicatie boodschap te maken krijgt ook in winkel. Daarnaast moeten de financiële voordelen van een narrowcasting netwerk groter zijn dan de kosten. De ROI moet rekening houden met alle commerciële factoren, inclusief opbrengsten van advertenties van derden, omzet verhoging, lagere kosten van print uitingen, verlaagde afval kosten en lagere kosten voor het trainen van winkel personeel.   

De toekomst
Het is duidelijk dat narrowcasting een gebied is waar flinke groei potentie in zit. Afgaande op de potentiële impact op klanttevredenheid en loyaliteit, en de mogelijkheid om opbrengsten te genereren, lijkt het dat narrowcasting in de toekomst steeds meer geïmplementeerd zal gaan worden om te communiceren met de doelgroep. Retailers moeten zich steeds meer onderscheiden van de concurrentie en het creëren van een unieke winkel beleving via schermen in de winkel is hier zeer geschikt voor.

 

Advertenties

Over juliannatte

In dit weblog zal vooral aandacht besteed worden aan de jonge industrietak die zich bezighoudt met centraal aangestuurde communicatie richting specifieke doelgroepen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s