Volkskrant gaat Taxi-TV maken

De Volkskrant start samen met KPN en Faster Media in december met het uitzenden van televisie in tweehonderd taxi’s in de vier grote steden. De Volkskrant verzorgt nieuws, reportages en uitgaansinformatie voor de taxi-zender die de naam GO TV Taxi heeft.

Hier is het artikel van Emerce te lezen.

Mijn visie op dit verhaal 
De narrowcasting markt gaat door een fase waarin ze volwassen gaat worden. Haalbare business modellen komen steeds meer onder de aandacht. De vraag blijft dan: Is het 100% advertentie model wel een haalbaar business model in Nederland? Ik denk dat het lastig is. Als men puur voor de aantallen gaat en het narrowcasting kanaal moet concurreren met broadcasting TV stations is het alleen mogelijk met zeer grote netwerken van honderden druk bezochte locaties.

Even een snelle berekening voor narrowcasting in Taxi’s:
Laten we er van uit gaan dat een taxi 4 klanten per uur heeft gemiddeld en dat de taxi met 2 chauffeurs 14 uur per dag rijdt, 7 dagen per week. Dan kom ik op ca. 1500 klanten per maand uit.

De kosten per Taxi liggen denk ik op ca:
800 euro voor een PC in de taxi (36 maanden is ca 25 euro per maand)
800 euro voor twee beeldschermen in de hoofdsteunen (36 maanden is ca 25 euro per maand)
400 euro installatie (36 maanden is ca 12,50 euro per maand)
70 euro per maand voor het umts abonnement
Narrowcasting software (100 euro per maand)
Content (heb ik geen idee van, dus hou ik voor het gemak maar even buiten beschouwing)
De totale kosten per maand exlcusief managementkosten liggen rond de 230 euro per taxi per maand.

Als je een CPM 10 euro hebt, die hoog is (omdat het geen gerichte doelgroep is, iedereen komt in een taxi), kun je ca 15 euro per taxi per maand per adverteerder ontvangen. Dan heb je 15 adverteerders nodig om kostendekkend te zijn. Ik denk dat dit een heel lastige case gaat worden.

Advertenties

Over juliannatte

In dit weblog zal vooral aandacht besteed worden aan de jonge industrietak die zich bezighoudt met centraal aangestuurde communicatie richting specifieke doelgroepen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Volkskrant gaat Taxi-TV maken

  1. Ronald zegt:

    @Jullian: leuke berekening, je moet m.i. er nog een correctiefactor op loslaten voor iedereen die alleen in een taxi stapt en naast de taxi chauffeur gaat zitten.

  2. Peter Vos zegt:

    Julian: je noemt 800 euro voor een PC, echter waar je rekening mee dient te houden is dat beter geen standaard PC kunt toepassen vanwege trillingen (alle bewegende delen zoals de Hard Disk gaan defect bij trillingen en schokken). Bovendien zit er zoveel interferentie in een voertuig vanwege de electrische apparatuur c.q. bekabeling dat je het beste een CAN-bus systeem kunt toepassen als je via allerlei sensoren gaat communiceren, en dat is duur…

  3. Martin zegt:

    Julian,
    Uitstekende analyse.
    Zo te zien weet je waarover je praat.

  4. Talat zegt:

    Voorlopig zijn de schermen niet stralingarm en loopt het systeem vast. Moet de chauffeur zelf resetten?
    Wil men dit via wifi of gprs/umts doen inblazen van de reclame’s?

  5. Mark zegt:

    @Julian,

    ik ben niet zo thuis in de narrowcastingwereld; wat betekent CPM?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s