Waarom moet voor narrowcasting koste wat het kost met dezelfde standaarden gemeten worden als bij radio en TV?

De laatste tijd lees ik weer veel berichten over het meten van de effectiveit van narrowcasting. Ik wil graag de aandacht vestigen op een aantal andere belangrijke factoren naast de traditionele meeteenheden. Bedrijven kijken tegenwoordig steeds vaker naar andere factoren dan allen maar de CPM, het bereik en de frequentie. Ik denk daarom dat het fout is dat men bij narrowcasting zo hard aan het proberen is koste wat het kost toch met deze drie meeteenheden te meten. Tuurlijk is het belangrijk om te weten hoeveel mensen er in de winkel komen, maar dat is slechts een deel van wat er belangrijk is. Ik denk dat proberen om narrowcasting te dwingen een richting op te gaan van bereik, frequentie, GRP’s en CPM’s niet goed is. Hiermee doe je narrowcasting te kort.

In de gefragmenteerde media wereld waarin wij nu leven, is mensen bereiken in de winkel heel waardevol. We moeten kunnen meten, maar wel op onze eigen gronden. Het slechtste wat we kunnen doen is proberen het medium narrowcasting aan te passen aan de wensen van mediaplanners. We moeten een unieke en waardevolle propositie creëren voor wat wij aan het doen zijn. Wat we absoluut niet moeten doen is de commercials die voor TV gemaakt zijn gaan herhalen op een narrowcasting kanaal. Dit zorgt totaal niet voor de dynamische omgeving die een winkel zou moeten zijn.

Er zijn een aantal kritische succes factoren voor narrowcasting:
– Men moet goed weten hoe in-store media ingezet kan worden om een aantrekkelijke en relevante beleving neer te zetten in de winkel.
– Men moet goed weten hoe men de bezoekers van de winkel of voorbijgangers langs een etalage controle kan geven over hun in-store media beleving. Wat men niet moet vergeten is dat mensen volledige controle hebben over alle ander soorten media in hun leven. Waarom zou narrowcasting anders moeten zijn?
– Hoe kan uw narrowcasting content een betere beleving creëren voor de medewerkers? De medewerkers zien de boodschap duizenden keren per dag voorbij komen!

Mensen kijken gemiddeld 5 seconde naar een scherm. Wat kan je nou eigenlijk voor verhaal vertellen in zo’n korte periode? Hooguit ”Nu opruiming op de kinderafdeling” of “Nu bij alle sportschoenen een gratis paar sokken”. Meer dan dat is lastig! Nu is het dus de kunst om commercials te maken waarin je je boodschap in 5 seconde wel kunt vertellen. Of content maken waar mensen langer dan 5 seconde naar willen kijken.

Het blijven denken in de 30 seconde commercial doet Narrowcasting zeer tekort! Mensen lopen snel door naar het volgende product of de volgende winkel, tenzij we een totale unieke en positieve beleving kunnen creëren. Het is daarom van belang dat retailers samen met Narrowcasting leveranciers er achter komen wat de echte waarde van narrowcasting zou moeten zijn binnen hun winkel. Hiervoor moeten we eerst stoppen om het te laten lijken op andere bestaande media (TV). 

Advertenties

Over juliannatte

In dit weblog zal vooral aandacht besteed worden aan de jonge industrietak die zich bezighoudt met centraal aangestuurde communicatie richting specifieke doelgroepen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Waarom moet voor narrowcasting koste wat het kost met dezelfde standaarden gemeten worden als bij radio en TV?

  1. Pingback: Bij instore media draait alles om content - Frankwatching

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s