Een zoekmachine kiosk in de supermarkt?


Onderstaand artikel heb ik geschreven voor Molblog.nl

Ik liep gisteren in de supermarkt en ben ongeveer een half uur bezig geweest om een paar boodschappen te vinden. Ik vroeg mijzelf al scheldend af – waarom er geen zoekmachine in de supermarkt stond? Ik bedoel waarom hangt er bij de ingang geen kiosk waar ik de producten kan opzoeken en direct kan zien waar ik in de supermarkt moet zijn. De kiosk print de boodschappenlijst uit met de locatie waar de producten te vinden zijn.

In eerste instantie dacht ik dat de supermarkten niet zouden willen dat mensen zich sneller door de winkel kunnen begeven omdat er veel belang wordt gehecht aan up-selling en cross-selling. Maar de meeste up en cross sell producten waar je naar op zoek bent worden aangeboden in hetzelfde gangpad of bij de kassa. Twee plaatsen die je sowieso zult moeten bezoeken.

Ondanks het kleine nadeel van het verliezen van een paar “upsells door het toevallig langslopen” is er een groot voordeel voor de supermarkt om mij een meer “Google-achtige” winkelbeleving te bieden. Elke keer wanneer iemand naar bepaalde producten zoekt dan worden deze zoektermen opgeslagen in de database. Deze database kan de supermarkt analyseren om de winkel indeling en de voorraad te verbeteren.

De kosten van dit systeem kunnen waarschijnlijk in zijn geheel verhaald worden op adverteerders die kunnen bieden op de zoektermen. U zoekt bier? Wilt u een kortingsbon van 10% op een krat Heineken, direct uit te printen bij deze kiosk?
Misschien is iemand hier allang mee bezig, anders wordt het hoogtijd dat dit gebeurt. Volksstammen verwarde mannen die verdwaald rondlopen in een supermarkt zullen u dankbaar zijn.

Als we het toch over gemakkelijk winkelen hebben waarom geen “drive through” supermarkt. Online op de zaak de boodschappenlijst invullen en langs de snelweg de boodschappen tassen zo in mijn achterbak (laten) zetten. Afrekenen bij het loket en ik ben weer weg! Of draai ik nu door? 

 

Over juliannatte

In dit weblog zal vooral aandacht besteed worden aan de jonge industrietak die zich bezighoudt met centraal aangestuurde communicatie richting specifieke doelgroepen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s