Spits met narrowcasting in 750 bussen en treinen

Op de emerce site staat vermeld dat gratis dagblad Spits samen met openbaar vervoerbedrijf Veolia in narrowcasting stapt. Met schermen in 750 bussen en treinen is dit volgens betrokken partijen het eerste grote OV-narrowcastingproject in Nederland. Het narrowcastingproject van de NS bevindt zich nog in de uitrolfase. 

Veolia is actief in de Zuidelijke provincies en Midden-Nederland. Vanaf begin dit jaar is het bedrijf bezig met het uitrusten van bussen en treinen met schermen.

Op de schermen is vooralsnog alleen reisinformatie te zien. Vanaf mei komt daar nieuws en entertainment bij. De NS startte in december samen met telecombedrijf KPN met het uirusten van intercitybedrijven met televisie. In totaal moeten straks 1200 NS-voertuigen zijn uitgerust met schermen.

De redactie van dagblad Spits, onderdeel van de Telegraaf Media Groep, is al uitgebreid met een aantal mensen die specifiek gaan schrijven voor de schermen, zegt Bart Mouter, die vanuit Spits betrokken is bij het project. Het nieuws dat op de schermen komt is grotendeels in tekstvorm, zegt hij. “Maar samen met Media Librium gaan we ook video’s maken.” De beelden op de schermen zullen voorlopig zonder geluid zijn.

De artikelen die in de krant komen zijn volgens Mouter veelal te lang voor de schermen. “Ook zullen we ons met het nieuws gaan richten op de regio’s. We brengen dus landelijk nieuws, maar voegen ook regionaal nieuws toe.” Naast de nieuwe redacteuren, zullen ook redacteuren die bij de krant betrokken zijn, gaan schrijven voor de schermen.

Bijna 400.000 reizigers
In de 750 bussen en treinen hangen in totaal tussen de 800 en 900 schermen. In een bus hangt een redelijk groot scherm, direct achter de chauffeur. In totaal zijn er zo’n 390.000 unieke reizigers die per week gebruik maken van de bussen en treinen met een scherm, aldus Mouter.

Het netwerk van Veolia strekt zich uit buiten de regio’s waar nu bussen en treinen met schermen worden uitgerust. Het bedrijf heeft ook in Zeeland en Brabant een deel van het vervoersnetwerk in handen.

Het narrowcastingproject past volgens Mouter binnen de multimediale strategie van Spits, dat zowel wil distribueren via papier, internet, televisie en mobiel. Een uitvloeisel van deze strategie is de deelname van Spits in videobedrijf Pinnacle.

Over juliannatte

In dit weblog zal vooral aandacht besteed worden aan de jonge industrietak die zich bezighoudt met centraal aangestuurde communicatie richting specifieke doelgroepen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s